Úgy gondoltam, hogy én soha nem fogom jutalmazással rávenni a gyerekemet alapvető, szükséges tevékenységekre.
Aztán jött a dackorszak, és a leghétköznapibb elvárások is megdöbbentő hisztit váltottak ki belőle. Itt még bőven kitartottam, egy ideig képes voltam rátalálni a gyerkőc nyitjára, és kibogozni a teljesen szürreális pókhálójából. Aztán lassan túljárt az eszemen, egyre szövevényesebben alakultak a reggeli indulások, és a logika teljes hiánya miatt teljes értetlenség, és türelmetlenség lett urrá rajtam. Érvekkel, kérleléssel viszont nem mindig tudtam meggyőzni. Keresem az utat még mindig, de arra rájöttem, hogy nem akarok egész nap könyörögni, tiltani, végtelenségig fegyelmezni, netán zsarolni. Az utolsó csepp a pohárban az volt, mikor a szobatisztaságra való szoktatás elkezdődött a bölcsiben is. Itthon nem volt hajlandó megválni a pelenkától, én pedig nem siettettem. A bölcsiben viszont az a gyerkőc aki bilibe kakilt, pisilt matricát kapott. Mit ad isten az enyém zsebelte be a legtöbb matricát… Enyémgyerek tehát készen állt a szobatisztaságra, csak motiváció hiányában az előadás elmaradt. A szóbeli dicséret, a megerősítés már smafu?!
Olyan sokszor törte már be a nevelési elveimet a kissrác, hogy már nincs tartásom, így lassan a lelkemet is eladnám a békességért 🙂 Szóval kapjon valami motiválót azért, ha gördülékenyen zajlik a napunk? Legyen hát! De ha csináljuk, akkor csináljuk jól! Például egy csodaszép, nevelést segítő játékkal!
“Vedd észre a jót, és tedd szóvá.”
A Benefitto, és a Land gyönyörű kivitelezésű mágneses motivációs játékok 2-7 éves korú gyermekek számára. Ők a Plukkido nevezetű magyar startup vállakozás saját fejlesztésű termékei. A készítők segítő szakmából érkezett kreatív anyukák, akik kisgyermekes szülőként jöttek rá, hogy ezzel a módszerrel megkönnyítik a családjuk életét. A játék felhasználja a gyermekek mese -és jutalom éhségét, kíváncsiságát. Hű társunk lehet, ha pozitív gyermeknevelésben gondolkozunk, és el akarjuk kerülni a büntetés alternatíváját. Üdv pozitív visszacsatolás, erőszakmentes kommunikáció, és játékos nevelés!
[quote width=”auto” align=”none” border=”#b94783″ color=”#444″ title=” „]
Ezt a játékot nem szokványos társasjátékként kell elképzelni, tehát nem a „körbeüljük, és megnyerjük” a lényege. Inkább úgy fogalmaznék, hogy egy olyan játék, amely segítségével minden nap megjutalmazhatod a gyermekedet, ezzel inspirálva őt sok-sok mélyen benne rejlő jótéteményre. 🙂
[/quote]
Sorolhatnám még a játék hozadékait: okos dicséret, együttműködő légkör teremtés, feszültség elkerülés. Ezeken kívül valami nagyon lényeges kimaradt. A játék rávilágít arra is, hogy a kis ördögfiókánk a gaztettei mellet hányszor viselkedik mesésen jól. Mikor szépül a táblánk, s nap mint nap felkerül egy-egy elem a figurakészlet díszei közül, annak okán, hogy egyedül öltözött fel a csemete, vagy képes volt aznap a tesónak csak negyed marék haját kitépni, akkor hátradőlhetünk. Ma is történt valami csoda. Ezek a csodák pedig láthatóvá válnak a táblán, így a szülő, és a gyermek számára is egyértelmű visszajelzésként szolgálnak. Amiben a család segítségére lehet a játék: sorozatos hisztik, étkezési problémák, alvás körüli nehézségek, az önállóság, a civakodás vagy az agresszió. Összességében mindenben segítség a hétköznapokban, ami kommunikációs harcokat eredményez szülő és gyerek között.
Nézzük a gyakorlatot!
Mágneses táblajáték révén sokszor a hűtőn köt ki, de nyilván bármilyen mágnesezhető felületen jól érzi magát. A Benefitto és a Land együtt, vagy külön-külön is használható, és több gyermeket is elbír. A játékmenetet a szülő és a gyerkőc közösen alakítja ki a gyermek viselkedésétől, és az elérendő céltól függően, a manólevelek segítségével. Ezek a gyermekek számára írt mesék/üzenetek a táblán szereplő manótól érkeznek. A megújuló kalandok és a motiváló történetek lenyűgözik a gyerekeket. Minden manólevél tartalmaz egy szülőknek szóló instrukciós részt is, amit közvetlenül a gyerekeknek szóló levél után találunk. Léteznek teljesen kész mesék, és kiegészítő, vázlatos mesék is, arra az esetre ha szeretnénk egészen személyes levéllel meglepni a gyermeket.
12 problémás nevelési helyzetre találunk manóleveleket a külön Benefitto-hoz és a külön Land-hez:
- Hiszti, dacos viselkedés.
- Étkezés.
- Alvás.
- Önálló öltözés.
- Civakodás.
- Közösségbe szoktatás.
- Rendrakás.
- Szobatisztaság.
- Türelem.
- Együttműködés.
- Félelem és szorongás.
- Agresszió.
Benefitto játéktábla

Ez a tábla 2 éves kortól 4-4.5 éves korig ajánlott. Mivel 2 éves kicsikről is lehet szó, számukra még a manók, és a varázsvilág idegen terep, érdemes felvezetni a játékot. Általánosságban beszéljünk róla, hogy kik is a manók, hogy kedvesek, jófejek, és néha levelet küldenek. A gyerkőc 4 manófigura közül választhatja ki a saját manóját, és léteznek más szereplők is. A játéktáblát egy mesebeli fa képezi. A cél pedig a manócskát feljuttatni a fa tetejére, ahol még egy szuper kis lufikapkodás vár rá. Eközben a manólevelek által rengeteg izgalmas kalandba keveredünk, és persze szépül közben a fa is.
A gyakorlatban így néz ki egy manólevél. A cél érdekében lehet azt mondani a gyereknek pédául, hogy minden önálló öltözésért jár egy falevél dísz a fára, 3 levél után a manó egy ággal fentebb ugorhat a fán.
Land játéktábla

Ez a tábla 4-7 éves korú gyerekek részére ajánlott. A gyerkőccel közösen megbeszéljük a leggyakoribb nehéz helyzetet (mondjuk a játékok elrakása), majd kiválaszt egy figurát, a táblára pedig szétszórva elhelyezzük a báránykákat. Aztán kezdődhet a történet, miszerint a barikat be kell terelni a karámba. A manó ebben az esetben csak akkor jön elő, ha üzenetet hoz, vagy ha a segíteni jön. A játék célja, hogy a gyermek azzal, hogy a szülővel letisztázott dolgokat ügyesen teljesíti, egy kalandjáték részeseként megszerezze a karámhoz szükséges kerítés elemeket, beterelje a szétszéledt bárányokat, és ha mindez megtörtént, felmenjen a manóhoz a kilátóba vagy a fa tetejére, és megajándékozza őt, cserébe a segítségéért.
Sok kedves figura beemelhető a játékba, ezzel teret adva a meseszövés, és fantázia útjának. A játék idejét és bonyolultságát a szülő határozza meg. Ha a gyermek célt ért, és a viselkedése is bizonyítja ezt, akkor jöhet egy látványos lezárás. Ha véletlenül később újra szembe kerülünk egy már megoldott problémával, akkor érdemes visszautalni a játékra, ezzel is megerősítve a gyereket, hogy ezen már túl van. és megy neki a feladat. Például: “emlékszel, hogy játék közben olyan ügyesen abbahagytad a hisztit, mikor láttad, hogy a báránykák megijedtek? Majd mikor nevettél, újra kimerészkedtek. A manó is sokat segített…” A játékmenet kreatív ötletekkel hosszabbítható, vagy éppen rövidíthető. Utóbbira példa a készletben található varázsfurulya alkalmazása, aminek a hangja beterelheti a barikat a karámba. A lehetőségek száma végtelen. Nézzünk meg itt is manólevelet!
A játék egyetlen nehézsége abban jelenhet meg, hogy nehéz egy nagyobb gyerek érdeklődését fenntartani. A szülő ismeri a legjobban a gyermekét, így főleg az ő kezében van a motiváció kulcsa. Egyébként az is csak jól sülhet el, ha kicsit hosszasabban kell keresgélni azt a kulcsot, hiszen közben csak mélyül, fejlődik a szülő-gyerek kapcsolat.
Mindenkinek ajánlom, aki több mosolyra, játékosságra és kreativitásra vágyik otthon!