Sokféle segítséget lehet ma már igénybe venni, ha lelkiekről van szó, de mégis mi a különbség, és hogyan döntsük el, mivel kihez forduljunk? Íme néhány szempont, a teljesség igénye nélkül.
Először is kinek lehet szüksége segítségre?
Bárkinek. A közhiedelemmel ellentétben nem kell elmeroggyantnak lennünk a segítségkéréshez, de még csak gyengének vagy naivnak sem. Az élet mindenkinek tartogat „meglepetéseket”, amik átmenetileg felboríthatják az addigi rendszert. Van, aki azért fordul szakemberhez, mert úgy érzi, egyedül képtelen megoldani valamit. Van, aki biztosra akar menni, a legjobbat kihozni egy helyzetből. Van, aki tudatosságra törekszik, fejlődni, tanulni szeretne. És persze vannak, akik tartanak ettől, sőt olyanok is, akik egyszerűen nem hisznek benne. Mint sok mindenre, erre is igaz: próba, szerencse!
Mikor, kihez forduljunk, ha segítségre van szükségünk?
A pszichológus
Nem kell feltétlenül kanapén feküdni, vagy szúrós szemmel és összeráncolt szemöldökkel föltett kérdésektől tartani. Viszont komoly lelki traumát, gyerekkori sebeket, a pszichés egyensúly tartós felborulását csakis ő gyógyíthatja.
{adselite}
A „life” coach
Menedzser szemlélet, gyakorlatiasság jellemzi, adott problémára koncentrál. Persze nem kell neki havi beszámolót írni a fejlődésünkről, sem teljesítményértékelésen átesnünk. Egyfajta lelki és gondolkodásmódbeli tréner, aki segít megküzdeni a mindennapi élet kihívásaival.
A mentálhigiénés szakember
Bár neve alapján a legkacifántosabbnak tűnhet, a mentálhigiéné valójában a lelki egészség megőrzésére törekszik, méghozzá a legegyszerűbb módszerekkel. Amikor negatív érzések – félelem, harag, sértettség, mély szomorúság – vonják el az erőinket nap mint nap, remek szolgálatot tehet, hogy ne ezek kerüljenek túlsúlyba.
Amire számíthatunk, és amitől nem kell tartanunk
A repertoár itt nem ér véget, de amennyiben nem tévés jóshoz, vagy szellemlátóhoz fordulunk – senkit nem szeretnék megsérteni, csak ne keverjük össze a szolgáltatástípusokat – hanem „szakemberhez”, aki tanulta a mesterségét, és megfelel bizonyos szakmai követelményeknek, akkor a következőktől nem kell tartanunk:
- hogy kiszolgáltatott helyzetbe hoznak
- hogy kiadják legbensőbb titkainkat
- hogy elítélnek vagy kritizálnak
- hogy megpróbálnak befolyásolni
- hogy direkt tanácsokat osztogatnak
Amire ellenben számíthatunk:
- értő figyelem
- elfogadó légkör
- teljes titoktartás
- kliens-központú szemlélet
- kérdések és visszajelzések, melyek segítenek közelebb jutni a saját megoldásunkhoz
Végül, aki úgy dönt, hogy segítő szakemberhez fordul, két dologra figyeljen. Egyrészt nézzen utána az illető szakmai felkészültségének, másrészt hallgasson az ösztöneire a „kémiát” illetően. A jó segítő amellett, hogy felkészült, megfelelő érzékkel, személyiséggel kell, rendelkezzen. Ha valaki nem nyeri el a bizalmunkat, szimpátiánkat, bátran keressünk tovább.
Amennyiben személyre szabott segítségre van szükséged, keress bizalommal: