Nagyon sokszor elmondják a szakemberek, hogy a gyereknek a szabad játék a legfontosabb. Tudjon szaladgálni, focizni, bicajozni, sarazni, fára mászni.
Ezzel maximálisan egyet is értek, de szülőként hatalmas felelősségünk van abban is, hogy a gyermekünknek lehetőséget biztosítsunk önmaguk megtalálására . Ez pedig csak úgy megy, ha felkínáljuk számukra a világot, felvállalva az ezzel járó anyagi tehet, időbeosztási és logisztikai problémákat. Mégis megéri.
Gondoljunk bele, hogy felnőttként mennyire kiemelkedően fontos szerepet tölt/tölthet be az életünkben a hobbi, vagy egy kedvelt szabadidős tevékenység.
Attól függően, hogy mit választunk számos előnye van: feltöltődés, feszültség levezetés, eltávolodás a problémáktól, önbizalom növelés, kreativitás fejlesztése, közösséghez való tartozás megélése, alkotás gyönyöre, test karbantartása, feladat tudat erősítése, napirend kialakulása, és rengeteg endorfin, és boldogság.
De hogyan is derítsük ki, mi érdekli a gyereket?
Forrás: Think Natural Today
Érdemes tudni a 8 féle intelligenciáról, ami mentén el lehet indulni, és figyelni a gyermeket. Ezek a területek persze sokszor összefonódnak. Aki ügyes logikai területen, általában jó a térlátása, vagy jól rajzol. Aki zenél, sokszor remek táncos, sportoló. A jó kommunikációs készség pedig több területen jelent előnyt.
Illetve életkori sajátosságokra is gondolni kell. Van állatos (pl. dínós) korszak, ábrázolós korszak, éneklős korszak. Időnként tehát 1-1 terület előtérbe kerül, szóval csak óvatosan. Ne vegyél egy hónap zongorázás után pianinót a gyereknek 🙂
1.Nyelvi/verbális intelligencia
Az ilyen gyerkőc szuper kifejezőkészséggel van megáldva a nagy szókincse mellett. Választékosan, jól érthetően, érzékletesen beszél. Ügyesen érvel, mindenkit levesz a lábáról. Szeret mesét hallgatni, olvasni.
2. Logikai/matematikai intelligencia
Ezek a gyerekek gyors észjárásúak, átlátják a logikai problémákat, és könnyen megtalálják a jó megoldásokat. Folyamatirányításban, számolásban, rejtvények megoldásában kiemelkedőek.
3. Képi/térbeli intelligencia
Az ilyen gyerekeknek jó a tájékozódási képességük, remek a térlátásuk. Nagyszerű a képi memóriájuk. Mindenre emlékeznek. Profik, ha színekről, formákról, helyekről van szó. A térbeli összefüggéseket pedig könnyedén megértik. Ügyesen ábrázolnak, terveznek, építőznek.
4. Testi/mozgásos intelligencia
Ők az igazi örökmozgók. Persze ezen felül, mindenben ügyesek, ami a testükkel kapcsolatos. Minden mozdulatukkal tisztában vannak, nemcsak a mozgáskoordinációjuk, és az egyensúlyérzékük jó, hanem kézügyességük is. Tehát a sporton kívül, szóba jöhet gyöngyfűzéstől kezdve szobrászat, kézműves tevékenység stb..
5. Zenei intelligencia
Már a nagyon kicsik is cukin tudnak ritmusra mozogni, táncolni. A zene szeretete mindenkire jellemző, mégis érezhető, hogy melyik gyerek fogékony igazán. Verseknek, mondókáknak rögtön megtalálják a ritmusát, hallás után is visszaadják a dallamot. Megismétlik, amit eltapsolunk nekik. Fejlett a ritmusérzékük. Megértik a zene mondanivalóját, lüktetését, és elő is tudják adni, ha úgy adódik. Folyamatosan énekelnek, dúdolnak, zajt keltenek, táncolnak.
6. Természeti intelligencia
Ezek a gyerekek nagyon érdeklődnek a természeti jelenségek, állatok, növények iránt. Mindent megfigyelnek, és rácsodálkoznak az élővilágra. A kiskaticát fél óráig követik, mindent meg akarnak simogatni, kézbe venni, megszaglászni. A természet könyvek bubusai. Emellett jól el tudják különíteni a állat-és növényfajtákat, osztályozásra, szortírozásra termettek.
7. Társas/ interperszonális intelligencia
Ők a mini segítők. Empatikusak, nagy beleérző képességgel rendelkeznek. Jól együttműködnek másokkal, csapatjátékosok, átlátják a kapcsolatokat. Képesek ügyesen elsimítani a konfliktusokat. Persze, ha felismerik ezt a képességüket, akkor igazi vezér egyéniségekké válnak.
8. Személyes/intraperszonális intelligencia
Ezek a gyerekek is igazán jól járnak ezzel a területtel. Tisztában vannak önmagukkal, kiegyensúlyozottak, és a helyén kezelik a dolgokat. Reálisan látják a helyzetüket, jó döntéseket hoznak. A korlátikat hamar felfedezik, de látják azt is, hogy mikor tudnak szárnyalni. Őket nem zavarja az egyedül lét, sőt. Szívesen mélázak, gondolkodnak.
{adselite}
Tehetséges gyerekek
Sajnos az iskolarendszer nem kedvez az egyéni utaknak. Mindent egy kalap alá vesz, és minden területen egyenletes szintet vár a gyermektől. A gyermek számára lényegtelen területeket érintő folyamatos sikertelenségek pedig kudarcélményhez, önértékelési problémákhoz vezetnek. Ezt a szülőnek kell megfelelően lekezelni, és az elvárásait alaposan átgondolni.
A tehetséges gyerek sokszor nemkívánatos egy osztályközösségben, mert megbontja a csoportegyesúlyt. Egyszerűen nincs idő velük foglalkozni, mert sokat kérdeznek, nyüzsögnek, provokatívak, néha pimaszok, és keresik az új ingereket.
Vekerdy szerint : „Abnormális gondolat, hogy csak a jó tanulóból lesz jól boldoguló ember. Régóta bebizonyosodott, hogy nem a teljesítményorientáltság, hanem a kreativitás a fontos.”
Képtelen dolog elé néznek az “átlagos” gyerekek is. Az iskolában csak hallgatnak, nem gondolkoznak, egyszerűen nem tanítják meg őket rá. Majd jön az élet, miszerint pont a kreatív, önállóan gondolkodni, felelősséget vállalni tudó ember/munkaerő az igazán értékek.
Tehát amit próbálunk évekig lenyomni a gyerek torkán, az hirtelen negatív előjelet kap.
Ha te egy kis gyöngyszem szülője vagy, akkor nagy feladatot kaptál! Vezetned kell az útján a gyermekedet, mégpedig úgy, hogy kiegyensúlyozott tudjon maradni, akkor is ha megkapja a “különc” skatulyát. Nem lesz könnyű, de később kamatostól jutalmazza meg az élet a közös munkátokat!