Nagyon sokszor elmondják a szakemberek, hogy a gyereknek a szabad játék a legfontosabb. Tudjon szaladgálni, focizni, bicajozni, sarazni, fára mászni.
Ezzel maximálisan egyet is értek, de szülőként hatalmas felelősségünk van abban is, hogy a gyermekünknek lehetőséget biztosítsunk önmaguk megtalálására . Ez pedig csak úgy megy, ha felkínáljuk számukra a világot, felvállalva az ezzel járó anyagi tehet, időbeosztási és logisztikai problémákat. Mégis megéri.
Gondoljunk bele, hogy felnőttként mennyire kiemelkedően fontos szerepet tölt/tölthet be az életünkben a hobbi, vagy egy kedvelt szabadidős tevékenység.
Attól függően, hogy mit választunk számos előnye van: feltöltődés, feszültség levezetés, eltávolodás a problémáktól, önbizalom növelés, kreativitás fejlesztése, közösséghez való tartozás megélése, alkotás gyönyöre, test karbantartása, feladat tudat erősítése, napirend kialakulása, és rengeteg endorfin, és boldogság.
De hogyan is derítsük ki, mi érdekli a gyereket?
Érdemes tudni a 8 féle intelligenciáról, ami mentén el lehet indulni, és figyelni a gyermeket. Ezek a területek persze sokszor összefonódnak. Aki ügyes logikai területen, általában jó a térlátása, vagy jól rajzol. Aki zenél, sokszor remek táncos, sportoló. A jó kommunikációs készség pedig több területen jelent előnyt.
Illetve életkori sajátosságokra is gondolni kell. Van állatos (pl. dínós) korszak, ábrázolós korszak, éneklős korszak. Időnként tehát 1-1 terület előtérbe kerül, szóval csak óvatosan. Ne vegyél egy hónap zongorázás után pianinót a gyereknek 🙂
1.Nyelvi/verbális intelligencia
Az ilyen gyerkőc szuper kifejezőkészséggel van megáldva a nagy szókincse mellett. Választékosan, jól érthetően, érzékletesen beszél. Ügyesen érvel, mindenkit levesz a lábáról. Szeret mesét hallgatni, olvasni.
2. Logikai/matematikai intelligencia
Ezek a gyerekek gyors észjárásúak, átlátják a logikai problémákat, és könnyen megtalálják a jó megoldásokat. Folyamatirányításban, számolásban, rejtvények megoldásában kiemelkedőek.
3. Képi/térbeli intelligencia
Az ilyen gyerekeknek jó a tájékozódási képességük, remek a térlátásuk. Nagyszerű a képi memóriájuk. Mindenre emlékeznek. Profik, ha színekről, formákról, helyekről van szó. A térbeli összefüggéseket pedig könnyedén megértik. Ügyesen ábrázolnak, terveznek, építőznek.
4. Testi/mozgásos intelligencia
Ők az igazi örökmozgók. Persze ezen felül, mindenben ügyesek, ami a testükkel kapcsolatos. Minden mozdulatukkal tisztában vannak, nemcsak a mozgáskoordinációjuk, és az egyensúlyérzékük jó, hanem kézügyességük is. Tehát a sporton kívül, szóba jöhet gyöngyfűzéstől kezdve szobrászat, kézműves tevékenység stb..
5. Zenei intelligencia
Már a nagyon kicsik is cukin tudnak ritmusra mozogni, táncolni. A zene szeretete mindenkire jellemző, mégis érezhető, hogy melyik gyerek fogékony igazán. Verseknek, mondókáknak rögtön megtalálják a ritmusát, hallás után is visszaadják a dallamot. Megismétlik, amit eltapsolunk nekik. Fejlett a ritmusérzékük. Megértik a zene mondanivalóját, lüktetését, és elő is tudják adni, ha úgy adódik. Folyamatosan énekelnek, dúdolnak, zajt keltenek, táncolnak.
6. Természeti intelligencia
Ezek a gyerekek nagyon érdeklődnek a természeti jelenségek, állatok, növények iránt. Mindent megfigyelnek, és rácsodálkoznak az élővilágra. A kiskaticát fél óráig követik, mindent meg akarnak simogatni, kézbe venni, megszaglászni. A természet könyvek bubusai. Emellett jól el tudják különíteni a állat-és növényfajtákat, osztályozásra, szortírozásra termettek.
7. Társas/ interperszonális intelligencia
Ők a mini segítők. Empatikusak, nagy beleérző képességgel rendelkeznek. Jól együttműködnek másokkal, csapatjátékosok, átlátják a kapcsolatokat. Képesek ügyesen elsimítani a konfliktusokat. Persze, ha felismerik ezt a képességüket, akkor igazi vezér egyéniségekké válnak.
8. Személyes/intraperszonális intelligencia
Ezek a gyerekek is igazán jól járnak ezzel a területtel. Tisztában vannak önmagukkal, kiegyensúlyozottak, és a helyén kezelik a dolgokat. Reálisan látják a helyzetüket, jó döntéseket hoznak. A korlátikat hamar felfedezik, de látják azt is, hogy mikor tudnak szárnyalni. Őket nem zavarja az egyedül lét, sőt. Szívesen mélázak, gondolkodnak.
Tehetséges gyerekek
Sajnos az iskolarendszer nem kedvez az egyéni utaknak. Mindent egy kalap alá vesz, és minden területen egyenletes szintet vár a gyermektől. A gyermek számára lényegtelen területeket érintő folyamatos sikertelenségek pedig kudarcélményhez, önértékelési problémákhoz vezetnek. Ezt a szülőnek kell megfelelően lekezelni, és az elvárásait alaposan átgondolni.
A tehetséges gyerek sokszor nemkívánatos egy osztályközösségben, mert megbontja a csoportegyesúlyt. Egyszerűen nincs idő velük foglalkozni, mert sokat kérdeznek, nyüzsögnek, provokatívak, néha pimaszok, és keresik az új ingereket.
Vekerdy szerint : „Abnormális gondolat, hogy csak a jó tanulóból lesz jól boldoguló ember. Régóta bebizonyosodott, hogy nem a teljesítményorientáltság, hanem a kreativitás a fontos.”
Képtelen dolog elé néznek az “átlagos” gyerekek is. Az iskolában csak hallgatnak, nem gondolkoznak, egyszerűen nem tanítják meg őket rá. Majd jön az élet, miszerint pont a kreatív, önállóan gondolkodni, felelősséget vállalni tudó ember/munkaerő az igazán értékek.
Tehát amit próbálunk évekig lenyomni a gyerek torkán, az hirtelen negatív előjelet kap.
Ha te egy kis gyöngyszem szülője vagy, akkor nagy feladatot kaptál! Vezetned kell az útján a gyermekedet, mégpedig úgy, hogy kiegyensúlyozott tudjon maradni, akkor is ha megkapja a “különc” skatulyát. Nem lesz könnyű, de később kamatostól jutalmazza meg az élet a közös munkátokat!