Nehéz megtalálni a gyermekeink nevelése közben a jutalmazás-fegyelmezés megfelelő egyensúlyát. Mivel ösztönözzük a helyes magatartásra, a másikkal szembeni kedvességre csemeténket? Sokszor elveszünk a büntetés tengerében, miközben a másik oldalon már édességet, játékokat ajánlunk fel, ha megfogják a kezünket az utcán.
{adselite}
A nevelés célja, hogy a gyerekben a szabályok alapkövekké, a dicséretek pedig az azokat kitöltő és szerteágazó magabiztosság-kavicsokká váljanak. Persze ezt könnyebb mondani, mint megvalósítani. Mi most egy olyan módszert mutatunk, amit könnyen gyermekünk személyiségéhez formálhatunk, és alapját a pozitív megerősítés képezi.
Jutalmazó nevelés
Szimbólumok – Könnyen lehet velük érzékeltetni a helyest és a helytelent. A módszer lényege, hogy egész héten gyűjti a gyermek a pozitív és negatív szimbólumokat. A hétvégén aztán jön a nagy összesítés és kiderül, hogy melyikből van több;
– ha a pozitívból, adjunk neki valamit. A szülőre van bízva persze, de tárgyi ajándék helyett, például döntse el ő, hogy hová menjen együtt a család vasárnap, vagy, hogy mi legyen az aznapi vacsora/ desszert, esetleg kapjon a neve mellé egy nagy csillagot…
– ha a negatív kerül többségbe, vonjunk meg tőle az aznapi tévét, vagy bármilyen más kiváltságot. Lényeges, hogy már a hét elején tisztázzuk, mindkét eshetőség következményét.
A módszer célja nem a büntetés, hanem az, hogy a gyermek a hétvégén lássa, sokkal több napocskája/szívecskéje/mosolygós feje van, mint például felhője. Azt kell erősíteni a gyermekben, hogy mennyi pozitív tulajdonsága van, hogy milyen kedves, szófogadó tud lenni. Ezt egészen egyszerűen tudjuk elérni anélkül, hogy „csalnánk” – főleg a módszer bevezetésekor.
A gyermekünk viselkedésétől függően a kisebbnek számító dolgokért is járjon a pozitív szimbólum. Nem szokása, de ma az úttestnél első figyelmeztetésre megállt/ használta a kérem – köszönöm varázs szavakat/ első kérésre odajött hozzánk/ fogta a kezünket/ követelődzés nélkül ment vele a bevásárlás… stb.
A pozitív magatartást tehát, háromszoros visszacsatolással erősítjük:
I.Szóban – „Ügyes vagy!”, „Ez nagyon kedves volt tőled!”… stb.
II Kézzelfogható, egyértelmű szimbólummal ellátott tárggyal – Amikor csak rá néz, egyből eszébe jut, hogy miért is kapta.
III. A hétvégi összesítést követően – A heti teljesítményért járó főjutalom bezsebelése.
A negatívak is többször előkerülnek természetesen – de ne emeljük ki a táblán, csak a valóban rossz dolgokat –, egyébként halmazonként adjunk érte jelet -, mindig próbáljunk a helyes, elvárt viselkedésre koncentrálni.
A negatív viselkedés kezelése
Ha megüt, megharap egy másik gyereket – azért mindenképp adjunk neki egy negatív jelet. Sétálunk vele, ezalatt többször előfordul, hogy hívjuk, de nem jön oda hozzánk, elfut, ha kérjük nem áll meg… stb. Ezt vegyük egy halmazba. Mikor hazaértünk vegyük elő a jelet, mondjuk el neki konkrétan, hogy ezt ezért-azért kapja. Nem elég, ha azt mondjuk, a séta alatti viselkedéséért. Egy kisebb gyerek nem is fogja érteni, nem tudja kiszűrni, hogy pontosan mikor is volt számunkra helytelen a magatartása.
Egy kisgyerektől ne várjuk el, hogy mindig jól viselkedjen, inkább próbáljuk a lehető legtöbb módon ösztönözni, és partnerként kezelni.
Jutalmazó nevelés a gyakorlatban
A szimbólumok a megírt kártyákkal szemben már egész kicsik esetén is célt érhetnek. Egyszerűbb a használatuk, átláthatóbb a jelentésük. Készíthetjük együtt a gyermekünkkel, így az egész folyamat részesévé válik.
Gyűjthetjük két különböző befőttes üvegben, ragaszthatjuk papírra, füzetbe, mágnes táblára, rajzolhatjuk is őket. A szimbólumok lehetnek papírból, kartonból, mágnesen, kavicson, kupakban. Ennek már tényleg csak a kreativitásunk, kézügyességünk, és az időnk szabhat határt. Ahogy nő a gyermekünk, úgy lehetnek konkrétabb jelek, feliratok akár. Testvérek esetén csábító, hogy versenyt csináljunk a jelek gyűjtéséből, de figyeljük a reakciókat, ne keltsünk feszültséget a gyerekek között.
Nem is hinnéd, hogy 1-2 hét alatt, milyen motiváló erővel fog bírni a szomorú-, vagy épp a mosolygós fej.