A 2 évesek még nem “nagyok”, de már nem is babák. Megfoghatatlanul állnak a két világ között. Egész álló nap pörögnek, pakolnak, gyűjtögetnek, válogatnak, rendezgetnek, rendszereznek, és persze mindenről elég masszív elképzelésük van. A kommentár pedig folyamatos. Még nem lehet minden szavukat érteni, de őket ez természetesen nem zavarja, egyszerűen csak élvezik a szókincsrobbanás gyönyörét.
Jellemző még rájuk a toronyépítés, építőkockázás, formaillesztés, nyomhagyás, és a kezdetleges szerepjáték. Ami újként ilyenkor bejön, és alapozhatunk rá, az a szortírozás öröme.
Érdemes tehát szín és formaválogató montessori játékokra szert tenni. Szóba jöhet rúdra felfűzhető színes golyós, vagy formaalapú játék.
A finommotorika fejlődését lehet segíteni fűzőcske jellegű játékokkal, esetleg tüskeépítővel. A 4 darabos mesekockával, és figurás dominóval is egészen jól elboldogulnak. 2 elemből álló puzzlet is képesek összerakni. A képkeresős-párosítós játékok szintén fontosak lesznek, hiszen egyre jobban felismerik az összefüggéseket.
Egyszerű memóriajátékok, és ellentétpáros játékok is helyet kaphatnak már a polcon.
Az utánzásban verhetetlenek, így megfigyelhető egyszerű szerepjáték is a tevékenységükben. Ilyenkor már a legtöbb gyerkőc tárgyakkal eljátszik rövid eseménysorokat. Például filcből készült pizzát, feltéttel együtt elkészít, babáját orvoshoz viszi, vagy éppen az elakadt autót kihúzza a sárból. Az ehhez kapható játékok tárháza kimeríthetetlen.
{adselite}
Ezen a vonalon haladva remek gyerekkönyvekre bukkanhatunk. Ennyi idősen még nem szabad a klasszikusmeséket/varászmeséket olvasni nekik. A történetek szóljanak kisállatokról, gyerekekről, járművekről, de kizárólag hétköznapi cselekménysorozat jelenjen meg bennük. Nem szükséges konfliktus sem a sztoriba. Talán már számíthatunk arra is, hogy nem marcangolják szét a vékony lapú könyveket sem. Szülői felügyelet, és mesélés mellett meg pláne csodálatosan képesek hajtogatni a lapokat. A böngészőkönyveket is természetesen még mindig imádják. A “mi ez?”, “miért?” korszak beköszöntével annyi kérdéssel nézünk szembe, hogy el se hinnénk. A lehető legegyszerűbben érdemes magyarázni. Rengeteg ismeretterjesztő gyerekkönyv segíti a családokat ebben.
Érdemes elkezdeni ismerkedni a színekkel, testrészekkel, akár a közlekedéssel, bevásárlással, és mindenféle hétköznapi dologgal. Ezekre is sok játék, kirakó, és könyv alapoz.
Egyre jobban megértik az egyszerűbb, ismétlődő tevékenységeket, szabályokat is. Léteznek már olyan egyszerű társasjátékok, amelyek nekik teljesen megfelelőek.
A firkálás, rajzolás sem maradhat le a sorból. Nagyjából jól fogják a ceruzát, filctollat, és a vízfesték sem adja fel nekik a leckét. Zsírkréta, aszfalt kréta, nyomda, gyurma, beltéri homok, jöhet bármi amiben megtalálják az alkotás örömét.
Mivel mozgásban már igazán ügyesek, akár akadálypálya elemekkel is meg lehet lepni őket. Alagút, bilibo, billenőpad, hinta, labda, bordás fal. 2 és fél évesen meg lehet próbálni a futóbicajt is, a békesség kedvéért bukósisakkal, és persze nem a hóban 🙂
Az önállóság is egyre jobban fejlődik, ezzel együtt megérkezik a dackorszak is.
Feldobhatjuk a ruháit a kedvenc mesehőseivel, az evőeszközöket, a tányérokat is izgalmassá lehet tenni, de még a fogkeféjét is. Ez mind mind könnyítheti a mindennapi kötelező események lebonyolítását.
Ebben a korban jön el az ideje annak, hogy a 2 évesek teret kapjanak a kortársak megismerésére. Nagyon érdeklődőek, és élvezik egymás társaságát. Együtt játszani még nem biztos hogy tudnak, de azért érzékelik, nézegetik egymást. Vigyük őket más gyerekek közé, és élményajándékkal sem lőhetünk mellé 🙂