Gyermekünk mellett nap, mint nap kerülünk olyan új és váratlan helyzetbe, amikor már előre örülnénk egy kis listának, hogy adott helyzetben, mi a legjobb, amit tehetünk. Természetesen vannak egyéni különbségek, és nem lehet egyen megoldásokat adni. Ugyanakkor tapasztalatom szerint a legtöbb szülő arra vágyik, hogy biztonsággal elkerülje azokat reakciókat, amelyeket csak a saját mintái hívnak elő, de nem segít vele az adott szituációban.
Vannak gyerekek, akiknek könnyebb fenn tartani a motivációját és van, amiknél nehezebb vagy néha egyenesen lehetetlen feladatnak tűnik. Mit tegyünk ez utóbbi esetben? Milyen magatartással érjük el leginkább, hogy valódi segítséget nyújtsunk? Hogyan tudjuk biztosítani, hogy ne meneküljön a gyerek a nem vagy nem jól teljesített feladatok elől, hogy ne havonta új sportokba, hobbitevékenységbe kelljen belevágni, ha épp nincsen sikerélmény?
Az erőfeszítést értékeljük, ne a végeredményt!
Külön szakirodalma van már ennek a szemléletmódnak ma már, melyeket komoly kutatások alapoznak meg. Carol S.Dweck nagy sikerű könyve: Szemléletváltás (HVG Kiadó Zrt, Budapest, 2015) egészen új fejezetet nyit ebben a témában. „Csak” választanunk kell és a szemléletmód fejleszthető, két különböző világba kerülünk be általa: az egyikben az erőfeszítés a tehetségünk, rátermettségünk folytonos igazolását jelenti, a másikban épp általa válhatunk okossá vagy tehetségessé. Ez utóbbi világban a kudarc sem bukást jelent, hanem motivációt, mely egyre jobb teljesítményre sarkall. Szülőként teljes mértékben befolyásolni tudjuk, hogy gyermekünk melyik szemléletmódot sajátítja el, ez nagy részben ismét csak a saját mintán illetve a jól megfogalmazott dicséreteken múlik. Ha nem a jó osztályzatot, első helyezéseket hajtjuk, hanem a megtett erőfeszítést, befektetett munkát értékeljük, gyermekünk értéket fog látni a tanulásban, kitartásban, mely elvezet a sikereihez.
Adjunk választási lehetőséget, ne kontrolláljunk mindent!
Ez a módszer már a két éveseknél is beválik, mondhatnánk. Valóban, sokkal fontosabb eszköz, mint első ránézésre tűnik, hiszen közel visz egy együttműködő kapcsolathoz. Ha döntési lehetőségeket kap a gyermek, nemcsak azt fogja érezni, hogy van ráhatása a saját életére, hanem sokkal elkötelezettebb lesz a saját választása mellett. Ha elkötelezettebb, motiváltabb is, érzi a saját felelősségét a döntések után, és bármiről is van szó, garantáltan kevesebb noszogatásra van szükség a szülői oldalról.
Minél nagyobb, érettebb a gyerek, annál jobban körbe tudjuk együtt járni a választási lehetőségeket, támogatásunkkal, és azzal a lehetőséggel, hogy átgondol, mérlegel, önismerete is erősödik.
Legyen erős a kapcsolatunk a gyerekkel, hogy felismerjük a jeleket!
Minél erősebb a kapcsolatunk a gyermekünkkel, annál nagyobb az esély, hogy bevon bennünket a felmerülő kétségeibe. Sőt, várhatóan már mi magunk is észleljük ennek a jeleit, észleljük a változást és észrevesszük, ha már nem annyira lelkes, nem várja az adott időpontokat, vagy akár csak egyre erősebb negatív érzelmekkel közeledik az adott helyzethez. Az ilyen jelekkel érdemes foglalkozni és beszélgetni róluk. Ha támogató a magatartásunk, akkor nyitott lesz a gyermek, hogy meséljen a kialakult körülményekről. Így van lehetőségünk átbeszélni a lezárás mellett egyéb lehetőségeket is.
Bontsátok le a feladatokat kisebb lépésekre!
Szintén sokat tud segíteni, ha a nagy kitűzött célt, ami épp elérhetetlennek tűnik, kisebb lépésekre bontjuk, és a részcélok elérésében kezdünk gondolkodni. A részfeladatok teljesítése, az elért „kis” sikerek mind arra ösztönzik a gyermeket, hogy haladjon tovább a nagy cél fele, a folyamatos sikerélmény fent tudja tartani a motivációt.
Nem kell óriási dolgokra gondolni: ez a módszer segíthet akár egy gyurmafigura megalkotásában, amelyet így lépésről lépésre formáz meg a gyermek, vagy egy távirányítós játék kezelésének megtanulásában.
Maradjunk pozitívak! Bármi is történik a nagy cél eléréséig, szülőként az a feladatunk, hogy mindig kitartóan támogassuk a gyermekünket. Biztassuk, maradjunk pozitívak, érezze, hogy nem marad egyedül akkor sem, ha végül nem koronázza siker azt, amit kitűzött célul. Értékeljük az addigi befektetett időt, energiát és láttassuk ezt a gyermekkel is.
Ne vonjunk le messzire menő következtetéseket a gyermek teljes jövőjére nézve, maradjunk pozitívak és higgyünk benne!
Ha a fentiek mellett egyénre szabott segítségre lenne szükséged, keress fel egy első ingyenes beszélgetésre, és írj a hello@anyacoaching.hu címre.
Képek forrása: asdhelp.wordpress.com, www.parents.com, www.verywell.com