Az ember lánya az első gyereket prototípusként használva végigküzdni magát az eszméletlen sok felismerésen, kútba esett nevelési elven, elképzelésen, mire eljut a megvilágosodásig. Velem legalábbis így történt. Sok jó módszerről, ötletről lecsúsztam, és viszonylag későn fedeztem fel olyan dolgokat, amik tökéletesen belepasszoltak volna az életünkbe. Ilyen a Montessori pedagógiai is.
Számomra hihetetlen, hogy az 1870-ben született Maria Montessori olyan forradalmi nézeteket vallott, amik még ma is helytállónak bizonyulnak. Az ő pedagógiáját picit felfrissítve, modern köntösbe öltöztetve csodákat tehetünk a gyerekeinkkel.
A Montessori pedagógia lényege
[quote width=”auto” align=”none” border=”#b94783″ color=”#444″ title=” „]
A módszer lényege, hogy a gyermeket megtanuljuk kísérni a kibontakozásban úgy, hogy közben teljes értékű embernek tekintjük, maximálisan tiszteletben tartjuk, elfogadjuk, önállóságra neveljük, és persze szeretjük. Következésképpen nincs büntetés, és tekintélyelvű hozzáállás sem. A cél egy magabiztos, “kompetens” személyiségű gyermek rászabadítása a világra.
[/quote]
Montessori megfigyelte, hogy a gyermekek bizonyos időszakokban egy-egy készség elsajátítására vonatkozóan rendkívül befogadóak. Ha jól időzítünk, és a megfelelő időszakban kínáljuk fel a jó lehetőségeket, akkor nyert ügyünk van. Ha viszont nem vagyunk elég felkészültek, és szemfülesek, akkor a lehetőség elillan. A későbbiekben pedig nehézkesebben lesz a gyermeknek szert tennie arra a tudásra, amit az optimális időszakban felkínált ingerek mellett pillanatok alatt megszerzett volna. A kulcs, a gyermek környezetének átalakítása a számára „hasznosítható” módon, tehát a fejlődési tempójának megfelelően.
A gyermek természetes kíváncsiságát felhasználva motiváljuk őt a világ felfedezésére, és tapasztalatok szerzésére. Ezt a lehető legtermészetközelibb módon, és persze természetes anyagok segítségével, a túl sok inger elkerülése mellett érdemes megtennünk!
A gyerekszoba
{adselite}
A gyermekszoba sarkalatos pontja a módszernek, hiszen itt tölti a kicsi az ideje nagy részét. Nyugodt, békés, biztonságos környezet kialakítására kell törekedni. Tehát legyen a szoba egységesen világos, semleges színű, áttekinthető, nem zsúfolt, könnyen rendbe tehető. A bútorok legyenek a gyermek számára praktikusak, méretben megfelelőek, segítsék az önállósodását a mindennapi tevékenységekben. A nyitott polcok, és a dobozok tökéletesen illeszkednek ebbe a képbe. Mindez azért szükséges, mert Montessori szerint a gyermek 6 éves korig tulajdonképpen önmagát fejleszti, ha megadjuk neki, azt a közeget, amiben felfedezhet, készségeket sajátíthat el, és összpontosíthatja a figyelmét.
A Montessori elvek által inspirált ágyat sokan ismerjük. A rácsos kiságy nem kompatibilis a módszerrel. A legalkalmasabb fekhely egy matrac, amelyet egyszerűen a padlóra teszünk a szoba egyik sarkába. Montessori szerint a gyermeknek az a legjobb, ha belátja a szobát, amelynek minden szeglete az ő érdeklődését hivatott felkelteni. (Újszülöttet babaöbölben, mózesben célszerű a matracra tenni.) Ha pedig már képes rá a gyerkőc, akkor szabadon közlekedhessen.
Játékok
Mindig megfontoltan válasszunk játékot! Lehetőleg jól variálható legyen, és természetes anyagokból készüljön. Szeressen bele a gyermek a játékába, érezze, hogy fontos számára, és akarjon vigyázni rá. Legyen olyan, ami aktív tevékenységre ösztönöz. Pótolható, olcsó műanyag vacakoktól a gyermek nem kap semmit.
[quote width=”auto” align=”none” border=”#b94783″ color=”#444″ title=” „]
Készítsünk magunk játékot! Ehhez rengeteg ötletet találunk például a Montessori fejlesztés otthon nevű Facebook csoportban, vagy a 60 Montessori fejlesztő gyakorlat kisbabáknak című könyvben. Sok online tanfolyam is indul, amik szintén érdemesek a figyelemre!
[/quote]
Néhány ötlet: A Munari-körforgó a baba első játéka lehet. Csodát alkothatunk a pár hetes újszülött számára hurkapálca, fekete-fehér kartonlap, fonal, egy üveggömb, és némi ragasztó segítségével. A tükör is remek fejlesztő eszköze egy babának. De ki ne ismerné a Montessori-féle színes rúdra felfűzhető fajátékokat? Kis átgondolás után megoldható a saját kezünk által. A matatófal szintén szuper házilag is. Kezdő barkácsolók pedig készíthetnek még egyszerű formabedobót. Egy különböző tapintású anyagokkal teli könyvecske is kedvenc lesz. Vagy nézzünk szét a Grimms csodálatos játékai között! Fedezzük fel mire jó a varázspalló! A nagymozgások fejlesztésére rajzolhatunk krétával vonalakat, akadálypályát a földre, amin végig tud sétálni, ugrálni a gyerkőc.
De nem is kell ilyen messzire sem menni 🙂 Rengeteget legyünk a szabadban, hiszen lehet játék minden falevélből, kavicsból, csigaházból, némi sárból. Érdekesek az árnyékok, a gyümölcsök, a bogarak… Minimális erőfeszítéssel lehet kialakítani mezítlábas ösvényt nemcsak a kertben, hanem akár a lakásban is.
Másrészről mindenféle módszer ismerete nélkül is nagyon gyorsan rájövünk, hogy egy kisgyereket nem az új, menő játék köti le, hanem annak a doboza 🙂 Ez így van jól.
Érdekes az újság, a porszívó, a habverő, a hűtőmágnes, a takaró. Ezek használatát látja tőlünk is, ez készteti őt a megismerésükre. Tehát nem sokáig lesz vevő egy méregdrága, forogva, villogva Für Eliset játszó csodakütyüre. Jobban leköti a homokozás, tésztaválogatás, ujjfestés, dobozokból ki-bepakolás, zenélés, vagy műanyag palackban tett különböző magok, a vízöntözgetés, a fűszerek megismerése.
Az egész világ egy hatalmas játszótér, illik kihasználni. 🙂
Néhány Montessori nevelési tipp:
- A kisgyermeknek szüksége van arra, hogy megértsék őt. Mindig reagálj rá! Például hagyd neki, hogy többször -tehát rengetegszer- ismételjen meg tevékenységeket!
- A gyermeket rend vegye körül, felesleges dolgokra semmi szükség! Pakoljon ki ő, ha valamit szeretne, a játék végén pedig ő tegye azt vissza a helyére. Nem is hinnénk, hogy már az egy éves baba is fogékony a rendre.
- Vonjuk be őt a hétköznapi tevékenységekbe! Elteheti a tányérját, letörölheti az asztalt, próbálhat felsöpörni. A lényeg, hogy a korának, képességeinek megfelelő feladatokat bízzuk rá!
- Kérem, köszönöm szavak használatával mi magunk mutassunk példát! Ezzel megismertetjük vele az udvarias viselkedés alapjait.
- Letisztult, könnyen érthető szabályokat állítsunk fel!
- Legyen biztonságban! Érzelmileg, és a környezetében egyaránt. Tegyük el a számára veszélyes dolgokat, és azokat is amiket nem szeretnénk, hogy megtaláljon!
- Ne a dolgok tiltásával foglalkozzunk, hanem mutassuk meg neki azt, amit szeretnénk megtanítani neki.
- Segítsük az önállóságát kialakítani! Soha ne siettessük, ne oldjunk meg mindent helyette. Ne adjunk mindig határozott utasításokat a probléma megoldására. Kiszolgálni sem kell, főleg akkor nem, ha tudjuk, hogy önállóan is el tudja végezni az adott feladatot. Mozgásában is hagyjuk önállóan fejlődni, ne féltsük túl!
- Ne ellenőrizzük, vagy dorgáljuk állandóan! A felnőtt által kiadott önkényes parancsok hátráltatják a gyermek a fejlődését, és a kreativitás kibontakozását.
- Legyen napirend, legyenek feladatai, a játékidőt viszont mindig szabadon tölthesse!
- Amikor csak lehet adjuk meg neki a választás lehetőségét!
„Amint egy bizonytalan és törékeny kis élet eléri azt az állapotot, hogy kapcsolatot teremtsen a környezetével, szárnyakat kap, és szüntelen igyekezettel feszíti izmait, hogy fejlődjön. Ennek a még formátlan gyermeki erőfeszítésnek szentnek és sérthetetlennek kell lennie, és készen kell minket találnia e megnyilvánulások fogadására, mert ebben az aktív időszakban alakul ki az ember jövőbeli személyisége.” (Maria Montessori)