A gyerekek többsége örömteli várakozással, büszkeséggel készül az iskolába. De fontos, hogy tisztában legyenek azzal, hogy mi az iskola, hogy miben más az óvodától. A legtöbb kérdés és aggodalom a szülőkben azzal kapcsolatban merül fel, hogy az iskolába készülő kisgyerek készségei, képességei megfelelnek-e az iskolai elvárásoknak, azaz képes lesz-e együtt haladni az osztálytársaival a tanítói elvárásoknak megfelelően.
Valóban nagyon fontos az első iskolai év mérlege, hiszen ez alapozza meg a későbbi tanuláshoz, iskolához való viszonyt. Joggal félti minden szülő a gyermekét a kudarctól.
Iskolás leszek
Természetesen a teljes családot érintő változásra kell felkészülni, hisz változik a napirend és megnő az esti teendők száma a másnapi felkészüléshez. Számolni kell azzal, hogy megnő a gyermekek terhelése. Nem tudhatjuk előre, mennyi időt és energiát von el a tanulás, mennyire fárad majd el az iskolai teendőkben. Fontos, hogy maradjon elegendő idő a pihenésre, játékra, levegőzésre is.
Mit tehetünk szülőként?
Az óvoda szerepe kulcsfontosságú, de nem elegendő. A kisgyermek számára a legnagyobb érzelmi biztonságot a család jelenti, ebben a közegben tud a legjobban fejlődni. A szülő töltsön minél több időt a gyerekével, és a séta, vásárlás, könyvnézegetés közben beszélgessenek. A látottakból nevezzen nevén minél több dolgot, beszéljenek meg ok-okozati összefüggéseket. Például: azért megyünk a piacra zöldségeket vásárolni, mert ezekből tudjuk a kedvenc levesedet megfőzni. A kisgyerek szivacsként szív magába mindent, amit örömteli és játékos együttlét során tanulhat meg.
Optimális esetben az óvodás korú nagycsoportos gyermek már elsajátította, megtanulta az egyik legfontosabbat, az anyanyelvét. Sokrétű tudással rendelkezik a világról, ezeket képes megfogalmazni és egyszerűbb ok-okozati összefüggéseket felismerni. Mozgása járás és futás közben összerendezett, fel tud öltözni, ügyesen rajzolni és biciklizni. A szóbeli utasításokat megérti és végrehajtja, figyelmét negyedórán keresztül képes összpontosítani. Érdeklődik az iskola, a betűk és számok világa iránt.
Az iskolakezdésig van még néhány hónap, ami ebben az életkorban hatalmas idő. A nyár, a napsütés, a sok mozgás még érettebbé és erősebbé teszi a gyerekeket. A fejlődés alapvető kulcsa kisgyermekkorban a szabad és örömteli mozgás. Biztosítsunk ehhez sok helyet és időt.
De mik a tanuláshoz szükséges legfontosabb alapképességek?
Figyelem: Az iskolaérett gyermek már tíz-tizenöt percig képes egy adott tevékenységgel foglalkozni. Ez persze nem a tévénézésre vagy a kedvenc számítógépes játékra vonatkozik, inkább az építőjáték, rajz, hajtogatás, mesehallgatás készíti elő az iskolai foglalkozásokat. A hallás utáni információfeldolgozás nagyon fontos. Mesehallgatás közben lehetőleg ne bukfencezzen vagy tologasson kisautót gyermekünk, mert ez bár nagyon cuki, az iskolában erre már nem lesz lehetősége.
Tiszta beszéd: Fontos a tiszta, pöszeségtől mentes beszéd. Az olvasás alapja, hogy a hanghoz a betű nyomtatott-írott képét képes legyen hozzárendelni. A gyermeknek pontosan meg kell tudnia különböztetni a hangokat, és torzult kiejtés során ez nehezített. A fogváltás miatt is adódhat átmeneti hangképzési zavar. Szerencsére az óvodákban logopédusok szűrik a gyerekeket, de ha kétségeink vannak, konzultáljunk velük, kérjünk tanácsot.
Szám-mennyiség fogalom kialakulása: Ez nem ugyanaz, mint az egytől tízig-húszig- százig való elszámolás képessége. A számhoz tudni kell hozzárendelni a mennyiséget. A leghatékonyabb, ha számlálgatás közben is játszunk, vagy kirándulás, nyaralás során rendezgetünk kavicsokat, magokat. Lehet kapni nagyobb méretű, szivacsból készült dobókockát, és például ki hányat dob, annyi kavicsot kell sorba raknia. Fontos a több-kevesebb, kisebb-nagyobb, mennyivel több vagy kevesebb fogalmak ismerete.
Nyári TIPPEK!
LOGICO
A tanuláshoz szükséges képességek fejlesztéséhez a Cukikmamik a LOGICO táblát és a különböző feladatcsomagokat ajánlja. A feladatok kiválóan előkészítik az iskolakezdést, és az iskolás években is jól használhatók a fejleszteni kívánt területekhez. A gyerekek szeretik, egyedül is jól tudják használni. Természetesen kisgyermekkorban jó, ha a szülő is közreműködik. Lehet beszélgetni a képekről, sikeres feladatmegoldáskor a szülő kifejezheti örömét, dicsérhet. Ha valami nem sikerül, bátorítsuk, segítsük, nyugtassuk meg gyermekünket.
Színezők és fejlesztő füzetek
A kifejezetten ovisok számára készülő, vidám és játékos foglalkoztatók is nagyon nagy segítséget nyújthatnak a felkészülésben a nyár folyamán. Legyen szó számos színezőkről, vonalhúzó gyakorlatokról, a gyerekek játékosan gyakorolhatják a szükséges mozdulatokat, tudnivalókat.
forrás: hu1.sportingbeteuro.com