Vásárlások alkalmával kivel ne fordult volna elő, hogy kicsit elszalad velünk a ló. Megmutatjuk, hogy ne szaladjon el az a bizonyos paripa minden pénzünkkel. Sőt, ha ügyesek vagytok, nem csak pénzt spórolhattok…
A bevásárlólista
Minden spórolás alfája és omegája a listakészítés bevásárlás előtt. Előnye, hogy nem csábulunk el a különböző vásárlófogó trükkök hatására, vagy csak saját elgyengülésünk miatt. Hátránya, hogy az áruházak trükkjei hasznosak is lehetnek számunkra, de ehhez nem szabad kőbe vésett listával érkeznünk. Mi inkább azt javasolnánk, jó a lista, de legyen iránymutató. Eltérhetünk tőle minimálisan, csak a felesleges pénzkidobástól védjen minket.
Áruházi trükkök
Sok anyuka fél a nagy áruházaktól, hogy felesleges pénzkidobással tér haza. Ennek viszont nem kell így lennie. Ahhoz, hogy a vásárlófogó trükkök ne kihasználjanak minket, hanem szolgáljanak, ki kell ismernünk őket.
{adselite}
Most nem a gyermekkorunkig kell visszanyúlnunk mindennapi pszichológiánk miatt, nem az édesanyákról és édesapákról lesz szó, hanem az őskorról. Jó hosszú történet is lehetne, de nem lesz. A férfiak célirányosan “keresték meg az asztalra valót”, határozott céllal mentek ki a barlangból, elejteni a vadat, húst szerezni a drága asszonynak. Ezzel szemben az őshölgyek bámészkodtak, kutakodtak, gyűjtögettek, csipegettek. Mendegéltek balra-jobbra, és összeszedték amit találtak. Ezért kergül meg párotok 3 perc alatt a bevásárlóközpontban a kocsi mögött, mikor az imádott nő hol balra, hol jobbra keresgél, és igazából sokszor azt se tudja, mit szeretne. Ezzel szemben, ha egy férfit elengedünk bevásárlásra, célirányosan, határozott útvonalon mozogva begyűjti amit szeretne.
Kötelező fogás, hogy az alap élelmiszereket úgy helyezik el a boltokban, hogy keresztbe huzigálják a vásárlókat, minél nagyobb útvonalat bejáratva velük, minél nagyobb eséllyel vásároljanak többet és többet. Egyszerű kivédeni, ne hagyjuk magunkat megvezetni, és csak a valódi pénztárcabarát ajánlásokat fogadjuk el.
Érzékszerveink az elcsábulásunk alapjai. Ezen belül természetesen a szem kap kiemelt szerepet. Figyelemfelkeltő elhelyezésével az árunak, feltűnő, látványos, színes csomagolással, akcióra felhívással hatnak ránk. Engedjünk ezeknek a felhívásoknak, de lássunk be mögé, valóban megérdemli-e a figyelmet, vagy csak az áruház akar szabadulni a portékájától. Nem mindig a legcsicsásabb csomagolású árú a legjobb vétel. Lehet jó árban, sőt lehet jó minőség is kevésbé színes, kevésbé csalogató csomagolásban… akár az embereknél. 😉
Óvatosan a polcokról kihajló árcédulákkal. Nem mindig a jó árban lévő árut különböztetik így meg a többitől. Legyünk figyelmesek, ellenőrizzük az árakat a konkurens termékpalettával.
Egységár
Végre egy hasznos szabály, egységre lebontva kell feltüntetni az árakat a termék mellett. Nem csak hasonló termékeknél vessük össze az árakat, hanem márkán belül is. Nem ritka, hogy a megszokottól eltérően nem a legnagyobb kiszerelés a legolcsóbb, ha grammra vagy kilogrammra lebontjuk az árat. Mindig egységárat nézzünk! Még matematika professzornak se kell lennünk, elvégezte nekünk a számolást az áruház.
Időjárás, a pénztárca barátja, vagy ellensége?
Az időjárás sokszor tereli az embert közeli áruházakba, ahol nem biztos, hogy a legjobb vételt kapjuk. Ne hagyjuk, hogy az időjárás kiéheztessen bennünket, inkább vásároljunk ritkábban de többet, így nagyobb mozgásteret engedve magunknak, hogy mikor kelljen mennünk az újabb vásárlói körútra. Nagyobb vásárlás, nagyobb tartalék, több esély, hogy a rossz időt elkerüljük, kivárjuk a megfelelő alkalmat, ne kelljen szatyorral a kezünkben pocsolyákon akadályugrálást rendeznünk. Egyben azonban biztosak lehetünk. A gyerek(ek) annyi pocsolyába fog beleugrani, amennyi az úton található. 🙂
Utazási költség és idő
Kalkuláljuk be az utazási költséget is, legyen az benzin, gázolaj, tűzifa, BKV, DKV, napenergia vagy bármi más. Mindjárt nem olyan vonzó egy ajánlat, ha a fél városon kell átbumliznunk érte, temérdek pénzt jegyre költve, vagy elpöfékelve a dugóban. Nem beszélve a legnagyobb kincsünkről, az időről. Gazdálkodjunk okosan vele, minél több maradjon fontos dolgainkra. Autóval intézve a nagy bevásárlást szervezhetjük többed magunkkal, megosztva a költségeket. Barátnői programnak se utolsó, mégis szórakoztatóbb barátnőinkkel bevásárolni, mint egyedül kószálni a hatalmas szatyrainkkal. Jobban érezzük magunkat, spórolunk időt, pénzt, megoszthatjuk terheink.
Emberi kapcsolatok a pénz útján
A nagy áruházak versenyezhetnek árakkal, választékkal, mennyiséggel, de sosem tudnak olyan kapcsolatot kialakítani a vevővel, mint a kisebb eladóhelyek. Túl sok a vásárló, túl sok az eladó, több műszakban dolgoznak az alkalmazottak. A kisebb helyeken kialakíthatunk baráti viszonyt, jó ismerősként üdvözölve egymást. Ránk kacsint az eladó mit vegyünk, mit ne. Félreteszi ha kérjük, segít ötletekkel, tanácsokkal, jó tippet adhat. Ismeri rigolyáink, szokásaink, annak megfelelően kezel minket.
Különösen szeretjük a henteseket, húst inkább itt veszünk, mintsem áruházban, vagy nagyobb árumennyiséggel dolgozó eladóhelyeken. Zöldség gyümölcsöt szintén inkább kisebb helyen veszünk vagy piacon. Ennél a két szegmensnél különösen fontos a minőség, azt pedig kisüzemben tudják leginkább biztosítani.
Nem csak a mi kapcsolati hálónkra van hatással egy egy jól sikerült túra, a gyerekek rengeteg impulzust kaphatnak egy egy ilyen kirándulás alatt. Sokat tanulhatnak, ha csak szemlélődve is, de elkísérnek minket, idősebb korban pedig már segíthetnek is anyának. Több szem többet lát, több kéz pedig többet fog. 🙂
Ha online vásárlunk, arra is van pár hasznos tanácsunk. De akár online, akár hagyományos módon vásárlunk, arra vigyázzunk, a minőség rovására sose menjen trükközésünk. Arany igazság, hogy olcsó húsnak híg a leve, illetve arany közhely, hogy az egészségünk a legdrágább kincsünk. Ezzel ne játsszunk, csak az árakkal, akciókkal.