Retró és klasszikus játékgyűjteményünkben megtalálod azokat a játékokat, melyeket gyermekként Te magad is szívesen játszottál. Itt a idő, hogy felébreszd a benned szunnyadó gyermeket, és megtanítsd gyermekednek a feledésbee merült kedvenceidet.
Emlékezz! Volt egyszer egy kisgyerek. Egy kisgyerek, aki szeretett játszani. Amolyan kis örökmozgó, cserfes, kreatív. Kócos haj, csibész mosoly, végtelen energia, és végtelen játékötlet a tarsolyában. Bárhol, bármivel képes volt játszani. A bújócska izgalmának feszült pillanatai, az ugróiskola, vagy ahogy felénk mondták: „Jössz ickázni?”:), a kacsázás a haverokkal, felidéz egy kellemes érzést. Egy emléket. Ha meglátok egy ugróiskolát, melyet gyerekek festettek fel az asztfaltra, az első, hogy keresek egy követ- akárhol vagyok, akárki lát- és végigugrálok rajta. A játékban az a jó, hogy nem számít hány éves vagy, nem számít mi a végzettséged, nem számít honnan jössz. A játék segít, hogy a minennapok szórakoztatóbbak legyenek. Csupán egy kis képzelőerőre, és egy kis motivációra van szükség. A motivációt adjuk, a többi rajtad múlik!:)
Ha elfelejtetted a kedvenc játékaidat, segítünk felidézni:
Ugróiskola
Szoborjáték
Süsü a sárkány
Kakasviadal
Adj király katonát!
Pingvin totyogó
Spormozás
Kelj fel Jancsi
Színcápa
Gumizás
Kacsázás
Ugrálókötelezés
Hullahopp
Kő,papír,olló
Tapsolós játékok
Székfoglalós játék
Fogócska
Együttes alapítás
Csiki-csuki
Bunki építés
Amerikából jöttem…
Csúzlizás
1. Ugróiskola
Hol: szabadban
Kellékek: lapos kavics, kréta, egyensúly, jókedv
Kép: https://gameonfamily.com/
Játékszabály: a mezőket felrajzoljátok az ábra alapján a földre. Aki kezdi, beledobja a kavicsát az első mezőbe. Fél lábon odaugrik, és felveszi. Visszaugrál, majd így juttatja el a kavicsot a mezőből vissza a kiindulási pontra. Amikor megérkezik a mezőbe, és felveszi a követ, leteheti mindkét lábát egy kicsit pihenni, majd a kiindulási ponthoz visszaindul. Aki hibát követ el, félbeszakítja a menetet, és a következő játékos jön. Győztest akkor hirdethetünk, ha valamelyik játékos minden mezőből visszajuttatta a kavicsot a startvonalra.
Lehetséges hibázások:kavicsot rossz mezőbe dobja; álép a vonalra; leteszi a lábát; kavicsot a vonalra dobja
2. Szoborjáték
Hol: zárt helyen vagy szabadban
Kép:https://www.looklet.com/kids/
Kellékek: kréta (nem kötelező), jókedv (kötelező)
Játékszabály: a gyerekek a számoló mögött állnak, és megpróbálnak úgy előrejutni, hogy a számoló ne kapja őket mozgáson.
A gyerekek kiszámolják, hogy ki legyen a számoló, aki arccal a fal felé fordulva megáll. A többiek kb. 8 méterrel hátrébb egy sorba állnak. (Legcélszerűbb felrajzolni egy vonalat, a veszekedések elkerülése végett.)
A számoló azt kiáltja: „ Aki mozog, most elkapom! 1,2,3,4 ki az, aki mozog még?!,” és gyorsan megfordul.
A többiek, akik próbáltak minél közelebb kerülni a célba, szoborrá változnak. Aki megmozdul, azt visszaküldi a számoló a starthoz. Az nyeri a játékot, akinek sikerül először a célba vagyis a falhoz érnie, és megérinti a falat, még mielőtt kőbálvánnyá változna. Ő lesz a következő számoló.
3. Süsü, a sárkány
Hol: szabadban
Kellékek: sok gyerek, harapós kedv
Játékszabály: a játszótársak sorba állnak, és megfogják egymás csípőjét, hosszú sárkánytestet imitálva. A fej elindul, és a teste megy utána. Próbál beleharapni saját farkába (megfogni azt), azonban sok kitérővel és félreugrással mindig megpróbál a fej elől kitérni az utolsó láncszem, a sárkány farkának vége. Játék közben nem engedhetik el egymást a gyerekek. Ha mégis megtörténik, a játék kezdődik elölről. Ha sikerül beleharapni a sárkánynak a saját farkába, akkor aki addig elől állt (a fej), a sárkány farkához megy és beáll a végére. A játéknak akkor van vége, ha minden gyerek volt egyszer fej és farok. Addig lehet játszani, míg ki nem fáradnak, vagy meg nem unják.
4. Kakasviadal
Hol: szabadban
Kép: https://www.rajzfilmhirek.hu/
Kellékek: japántyúkkedv, ugrálás, vidámság
A tyúkólban elszabadultak az indulatok. A kakasok harcba szállnak egymással, hogy összemérjék erejüket.
Párosával szemben állnak a gyerekek egymással féllábon, és a mellük előtt összekulcsolják a karjukat. Amelyik gyereknek sikerül a másikat kibillentenie az egyensúlyából, az nyeri a párbajt. Amit használhatnak a viadalban: könyök, váll. Aki a harcban lábbal és karral is próbálkozik kiesik a játékból. Azok a kis harcos japán tyúkok, akik lökdösődnek játék közben, vagy a többieket taszigálják, szintén búcsút inthetnek a tyúkólnak.
A győztesek új párokat alkotnak, addig amíg egy győztes marad.
5. Adj király katonát
Hol: szabadban
Kellékek: katonák, erős kezek, energiabomba gyerkőcök
Emlékszel még, amikor az iskolában mi is ezt játszottuk?;)
Két csapatot csinálunk. Kiválasztunk két királyt, akik név szerint szólítanak, hogy ki melyik táborba kerüljön. Ezután akik egy csapatba kerülnek, megfogják egymás kezét, és a másik csoporttal szembeállnak, minimum két-három méter távolságra (minél több hely van, annál jobb).
Kezdetét veszi a játék:
„Adj király katonát!” – kiabálja az egyik csoport a másiknak.
”Nem adunk!” – felesel a másik csoport.
„Akkor szakítunk!” – ellenkezik a kezdeményező csoport.
„Szakíts, ha bírsz!” – perlekednek egymással.
A védekező csapat eldönti, hogy ki legyen a támadó katona a másik táborból. A csapatból kiválasztott gyerek nekifut, és megpróbálja átszakítani a láncot. Ha sikerül neki, választhat, hogy melyik katonát viszi át a saját csapatába. Amennyiben a kézszorítás olyan erős, hogy nem tudja átszakítani, akkor a másik király csapatába beáll. Ezután a védekező csapat követel magának katonát, fordulnak a szerepek.
A játék addig folytatódik, amíg az egyik csapatban már csak egy katona marad.
6. Pingvin totyogó
Hol: szabadban
Kellékek: labda, totyogó pingvinmamák, totyogó pingvinpapák
Pingvinföldön beköszöntött a nagy meleg. A pingvineknek igyekezniük kell, tojásukat gondosan őrizve a lábuk között, biztonságos helyre vinni őket. Ezért nagyon igyekeznek előre, azonban a kicsinyükre nagyon vigyáznak. Vajon kinek sikerül először beérni a hideg pingvinkunyhóba?
A gyerekek egymás mellett felállnak egy vonalban. A labdákat a lábuk közé szorítják. Rajt vezényszóra elindulnak. Ügyesen kell menni, mert a labda kicsúszhat a lábuk közül, és akkor mehetnek vissza a kezdővonalra. Aki egyensúlyából kibillen, és leteszi a kezét a földre, három lépést visszamegy. Csak apró, tipegő lépésekkel tudnak előrehaladni. Aki elsőként beér a célba, az nyer.
7. Spormozás
Hol: szabadban
Kép: Ezerszínű Világ
Kellékek: űrhajós affinitás, egyensúly, ringlispíl
Csirizés vagy simizés, ki hogy hívta ezt a játékot régebben.
Ketten egymással szembeállnak, és megfogják egymás kezét. Úgy forognak, hogy az egyik lábfejet egy helyben tartják.
8. Kelj fel Jancsi, hány óra?
Hol: szabadban
Kellékek: kreativitás, számolás, ugrálás, mókázás
A gyerekek egy vonal mögött sorba állnak. A játékvezető három-négy méterre tőlük háttal megáll, majd elkezdi a játékot:
– Kelj fel, Jancsi!
– Hány órára?
– Öt bolhaugrásra.
A vezető bármilyen számot mondhat egytől tízig, majd megnevezi a mozdulatformát is, és ugyancsak háttal állva annyit számol hangosan, ahány mozdulatot kért. A számolás befejeztével hirtelen hátrafordul, és akit még mozogni lát, azt visszaküldi a kiindulási pontra. Amíg a vezető háttal áll, addig a játékosok annyi, és olyan mozdulattal haladnak előre, amennyit és amilyet a játékvezető megjelölt. A játékosok feladata előrehaladni. Aki a leghamarabb megérinti a vezető vállát, az lesz a győztes és az új játékvezető.
Hajrá, hajrá! Már csak annyi a dolgotok, hogy kiválasztjátok a Nektek szimpatikus játékot, és mehet a szabadtéri virgonckodás, játék, hancúr-pandúr!
9. Gumizás
Hol: zárt helyen vagy szabadban
10. Labdajáték- Kapd el, ha tudod
Hol: szabadban
Kellékek: labda
Ügyességi játék, melyet minimum ketten játszanak. Minél többen vagytok, annál izgalmasabb a játék. A labdát körbe dobáljátok egymásnak. Ha többen játszátok, nincs sorrend, mindenki annak dobja, akinek szeretné. Aki nem kapja el a labdát, „bünti” jár neki, amíg ismét nem kapja el. Pl. fél lábon áll, guggol, lefekszik stb…A nehézségi fok úgy nő, ahányszor nem kapja el a labdát egymás után.
11. Kacsázás
Kép: zaol.hu
Hol: szabadban
Kellékek: Lapos kavics, elszántság, türelem (az elején)
A vízparton megállva, kissé behajlított lábbal egy kicsit a víz felé dőlve oldlat tartva csuklóból elhajítod a kavicsot. (Uraim! Ha nem pontosan fogalmaztam, várom a kritikát!)
Versenyezzetek kinek sikerül a legtöbbet kacsáznia.:)
12. Színcápa
Hol: Szabadban
Kellékek: nincs szükség
Ezt minél többen játsszuk, annál jobb. Minimum 4-en érdemes. Kiválasztunk valakit, aki a színcápa lesz. Egy kicsit távolabb áll a többiektől. A többiek egymás mellett a színcápával szemben megállnak. A színcápa mondd egy színt. Pl. Piros. A többiek megnézik, hogy van-e rajtuk piros szín. Akin van piros szín (ruháján, cipőjén), a színcápa mellé áll. Ezután következik a fogócska. Akin nincs, úgy kell áttérnie a színcápa mellé, hogy a színcápa ne kapja el!
13. Hullahopp
Hol: zárt helyen vagy szabadban
Kellékek: Hullahopp karika, kitartás
A karikát tedd a derekadra, majd lökd meg a kezeddel, miközben a csípődet mozgatni kezded az óramutató járásával megyező vagy ellentétes irányban. A csípő mozgatásával a karikát meg tudod tartani.
14. Kő, Papír, Olló
Hol: bárhol
Kellékek: kéz, szerencse
Minimum ketten játszhatjátok.
Egymással szemben álltok, és egyszerre mondjátok: „Kő, papír, olló” Ahogy az ollót kimondjátok, mutassátok egymásnak a kövektezők egyikét. Kő (zárt ököl), Papír (nyitott tenyér), olló (kinyújtott, és szétnyitott mutató-és közép ujj).
Kő
A kő nyer a az ollóval szemben, de veszít a papírral szemben.
Papír
A papír nyer a kővel szemben, de veszít az ollóval szemben.
Olló
Az olló nyer a papírral szemben, de veszít a kővel szemben.
15. Tapsolós játékok
Hol: bárhol
Kellékek: kéz
A tapsolós játékoknak csak a képzelet szabhat határt. Ha már jól megy, mehet hozzá dal, ének, ritmus…
Alapítsatok együttest!
Hol: zárt helyen vagy szabadban
Kellékek: hangszerek, fellépőruhák
Leginkább elszántságra van szükség. Tök mindegy milyen hangotok van, jó móka! Találjatok ki egy együttest. Határozzátok meg a stílusát. Csajos banda, vagy rock zenészek, vagy gyerekzenekar lesztek. Ha megvan a stílus, milyen hangszerekre lesz szükségetek. Ezeket a konyhában is megtalálhatjátok, a gyerekszobában, de magatok is készíhettek dobot, lemezjátszót stb…Válasszatok ruhát, és sminket magatoknak, majd találjátok ki az együttesetek nevét, de akár egymásnak is adhattok művésznevet.:) Találjatok ki egy dalt, és vegyétek fel!