Modern világunkban a mai világ gyermekei több információval találják szembe magukat, mint 30-40 évvel ezelőtt egy felnőtt. A technikai fejlődés megkerülhetetlen, elzárkózni képtelenség. De kellene-e egyáltalán?
Rengeteg impulzus, adat, információ áramlik gyermekeink felé. Világunk elgépiesedett, technikai kütyük mindenhol. 20 évvel ezelőtt az is csodaszámba ment, ha a város egy pontján fotocellás ajtókat üzemeltek be. Ma körbevesznek bennünket mobiltelefonok, okos televíziók, tabletek, note vagy ultrabookok, GPS-el tájékozódunk, kártyával fizetünk, interneten bankolunk, a pedagógus facebookon osztja meg a házi feladatot, egyetemet, főiskolát internet nélkül elvégezni nem lehet. Tanácsosabb, ha kontrolláljuk az irányt, szelektáljuk mi és hogyan kerülhet életterünkbe. A különböző kütyüktől pedig ne tiltsuk el, inkább ellenőrizzük mennyi időt tölt vele, milyen játékokkal játszik. Ahelyett hogy elzárkóznánk a technikai újdonságoktól, inkább használjuk fel őket, és hajtsanak hasznot!
Játék, sport a szabadban
Rengeteg szülő panaszkodik a számítógépes játékokra, a gyerek a szobában kuksol, ahelyett, hogy úgy rohanna a játszira, ahogy mi tettük 20-30 évvel ezelőtt, kiabálva hogy talán sötétedéskor koszosan, vigyorgó fejjel érkezik. Mit tehetünk ez ügyben? Tiltás nem segít, a gyerek nem fog azért a játszira rohanni, mert nekünk az a szívünk vágya, hogy a fáról csüngjön vagy a homokozóban vallja be Lucának mennyire szerelmes belé. Inkább menjünk ki együtt a szabadba a gyerkőccel sportolni, focizni, vagy csak a vízpartra napozni, piknikezni. Családi programnak sem utolsó, és felnyithatjuk a gyerek szemét, van élet a szoba négy falán túl, nem is akármilyen.
Internet gyerekkézben
Meg kell tanulniuk tőlünk, hogy az internet nem egyenlő a Facebookkal, vagy az online játékokkal. Információk garmadája található rajta, eleinte csak a kedvenc görkorcsolyáját találja meg rajta, később a moziújságig vagy a filmkritikáig is eljut. Ezután már csak pár lépés, a tanulásban is használhatja a netet, könnyebben boldogulhat ha szépen tereljük a felismerésig, az internet a világ legnagyobb könyvtára, megannyi titokkal, érdekességgel. Az internet nem ördögtől való, az emberiség talán legnagyobb vívmánya, csak ezt meg is kell tanulniuk valahonnan. Zene, film, könyv, sport, fórum, tájékozódás, élmények, képek, adatok, kérdések és válaszok. Ott van minden, nyissuk ki a gyerek szemét.
Óvatosan, rengeteg nem gyereknek való oldal található a neten. Vagy felügyelet alatt használják, vagy kapcsoljuk be a gyerekfelvigyázást a böngészőkben, keresőkben. Legtöbb szolgáltatónál külön lehet kérni, hogy blokkolják a nem kívánt tartalmakat.
Számítógépes játék – a mumus
A különböző játékoktól sem kell félnünk. Van köztük olyan, amelyik szinte semmire sem jó, a gyerek csak zombiként üti el az idejét, elvarázsolva a felé áramló látványtól, ez tény. Ne általánosítsunk, nem mindegy, hogy a játékban csak lövöldözik a csemete, vagy olyan programot nyüstöl, amiben használnia kell fantáziáját, logikáját, eszét, megmozgatja képzelőerejét.
Konkrét példák mentén, igazán jó választás, ha stratégiai játékkal lepjük meg csemeténk. Javítják a reflexét, döntéshozó képességét gyorsítják. Úgynevezett multitasking képességét (figyelemmegosztó) tornásszák magasra, egyszerre rengeteg mindent kell átlátnia, döntenie, arányosan megosztania koncentrációját. Senki nem ütközne meg, ha sakkot ajándékoznánk gyerekünknek, abban bízva, hogy fejlesztjük logikai képességeit. Az új keletű stratégiai játékok jelenkori sakkjátékaink.
A Total War sorozat nemrég debütált újabb állomással, a középkorba látogathatunk el vele, nem kevés információt kapva az adott korról. A sorozat ellátogatott már az ókorba is, de japán kultúrájával is ismerkedhet a játékos. Ugye mennyire nem mindegy, hogy agyatlan lövöldözéssel üti el a gyermek az idejét, vagy a középkori Japán birodalomról, Rómáról, vagy a görög városállamokról tanul játékosan, szinte úgy, hogy észre sem veszi?
Kutatók nemrég fedezték fel, hogy az időskori elbutulás kialakulásának esélyét nagyban csökkenthetik, ha számítógéppel, számítógépes játékokkal tartják karban az agyat, a mentális funkciókat. Ami használ az idősebbeknek, higgyük el használ mindenkinek.
Számítógép az oktatásban
Jó iskola ismérve, hogy a számítógéppel való ismerkedést már az általános iskola alsó tagozatában elkezdik. Felnőtt korban a számítógép használata megkerülhetetlen, mind az oktatásban, mind a nagybetűs életben, a munkaerőpiacon. Tanulhatják az alapokat, a szövegszerkesztők használatát, bemutatók, kiselőadások készítését, internet okos felhasználását. Jó látni, amikor a gyerek a számítógépen dinókról, lepkékről tanul, kiselőadást készít történelmi korokról vagy fogalmazást ír a családjáról. Reméljük semmilyen sötét titokról nem rántja le a leplet. 🙂
Diszlexiával vagy diszgráfiával küzdő tanulók kitűnően boldogulhatnak az iskolai előmenetelüket illetően, ha számítógépet használnak mankóként.
Nyelvtanulás mobiltelefonon, számítógépen
Tanulást is megtámogathatunk programokkal, jómagam angol nyelvtudásomat frissítettem fel, telefonomra letöltött játékos angol kártyaprogrammal. Metrón, vonaton, buszon ülve előkaphatja a gyerek, és a program játékosan teszteli angoltudásunkat, fejleszthetjük szókincsünket.
De rengeteg programból válogathatunk a play áruházban.
Apropó angol. Nem egy barátom tanult meg a középiskola alatt úgy egy nyelvet középfokú szinten, hogy kénytelen kelletlen szótárazott játszás közben, hisz nem ártana érteni is amivel játszunk. Ne féljünk olyan programot venni gyermekünknek, amiben nincs magyar támogatás, hadd essen neki a gyerek, ha érteni szeretné, tanulnia kell az adott nyelvet. A szerelem mellett pedig a játék lehet a másik nagy hajtóerő. 😉
Olvasás, írás, számolás – már nem csak abakusz van a világon
Olyan programot is találhatunk, amiben a gyerek olvasási, rajzolási, számolási képességeit tesszük próbára, nem is akármilyen módon. Változó nehézségek, sebesség, kompetitív jelleggel saját magunkkal versenyezve, vagy akár online rangsor segítségével küzd éppen egy japán vagy francia 12 évessel, ki számolja ki hamarabb mennyi 3×12+45, vagy ki volt III. Napóleon.
Az online játékok másik nagy előnye, hogy más kultúrákkal ismerkedhet meg, barátkozhat, beszélgethet. Pillanatok alatt szövődhetnek barátságok kontinenseket átszelve úgy, ahogy a mi időnkben még csak el se tudtuk volna képzelni. Egyik pillanatban azon eszmélünk, hogy este a vacsoránál arról beszél “kozmopolita” gyerekünk, milyen érdekes történetet hallott Marktól, aki amúgy Phoenixben él, a következő másodpercben pedig már Dél-Koreáról áradozik, mert angolul beszélgetett játék közben Kanggal hazájáról.
Logika játékosan fejlesztve
Logikai játékokkal is roskadásig vannak a különböző áruházak – play androidos vagy Apple telefonra, alaposan megtornásztatják agyát, élesítik elméjét, következtető képességét a gyerkőcnek.
Egyszerű játék, és mégsem eszetlen harc, vagy autóversenyzős semmirevaló program a klasszikus csőrakosgató, vagy egy másik példa agytornásztató játékra.
Amellett vagyunk, hogy a gyerekek minél többet sportoljanak, kinn játszanak a szabadban, olvassanak könyveket, játszanak a kutyával, rohangáljanak az erdőben. Ám nem zárhatjuk el magunkat a 21. századtól. Nem minden fekete vagy fehér, igenis lehet kontrollálni a technikát mindennapjainkban, befogva érdekeinknek megfelelően. Nyelvtanulástól kezdve, matematikán vagy íráson át rengeteg készségét fejleszthetjük gyermekeinknek, csak rá kell szánni az időt a helyes választásra.